INGATLAH ALLAh selalu . . .

Jika dilihat dari mata kasar ,kebanyakan Muslimah tampil sempurna dengan pakaian menutup aurat.Memang menawan.Namun seseorang itu tidak cukup 'indah' jika 'tiangnya'masih lemah iaitu iman.

Tiang' yang dimaksudkan itu ialah SOLAT iaitu rukun Islam yang WAJIB dilakukan dalam apa jua keadaan kecuali atas beberapa sebab seperti mana yang digariskan di dalam Al-Quran .Laksanakan ia sebaiknya kerana syurga adalah janji-Nya di kemudian hari.

       Abu Hurairah meriwayatkan ,Rasulullah Sallallahu'alahi wassalambersabda yang bermaksud:

     "Sesungguhnya amalan pertama yang akan disoal pada hari kiamat kelak ialah ibadat solat.Jika baik amalan solatnya,beruntunglah dia.Jika rosak amalan solatnya ,pasti dia akan menyesal dan berasa sangat rugi.Jika orang itu mendirikan solat wajib secara tidak sempurna Allah akan menyatakan kepada para malaikat."Wahai para malaikat ,periksalah hamba-Ku ini.Adakah mereka akan melakukan solat sunat?Apabila ada solat sunat yang dilakukan ,ia dapat menampung kekurangan solat wajib yang didirikan secara tidak sempurna.Begitu juga dengan amalan wajib yang lain".[HR. Tirmizi]

     
        Jadi ,ingatlah walau bagaimana sibuk pun diri kita,ingatlah DIA YANG MAHA AGUNG ,MAHA KAYA dan MAHA PENCIPTA.Jika kita lupa pada-Nya.Dia juga akan melupakan kita.Disaat kita ditimpa bencana ,kepada siapa kita meminta jika bukan kepada Dia,Allah  Yang Maha Mendengar ,Maha Mengasihani ,Maha Menyayangi?Tidakkah ketika itu kita malu untuk mengangkat tangan yang selama ini tidak pernah menadah kepada-Nya memohon perlindungan?

        Mohonlah keberkatan daripada-Nya dengan MELAKSANAKAN SOLAT.Yakinlah diri kita akan dilindungi di dunia dan azab api neraka di akhirat kelak.Didiklah anak-anak kita dan sematlah di jiwa mereka TIDAK ADA YANG LEBIH UTAMA DI DUNIA INI MELAINKAN ALLAH.Letakkan Allah di TEMPAT PALING UTAMA DI HATI SANUBARI .Insya Allah hidup ini akan terus diberkati-Nya.

15 PERKARA YANG MENDATANGKAN BALA

  1. APABILA KEKUASAAN DIANGGAP KEUNTUNGAN  -tak ikhlas sebenarnya,ada udang disebalik batu.
  2.  AMANAT DIANGGAP GHANIMAH.-jujur penting
  3.  MEMBAYAR ZAKAT DIANGGAP SESUATU YANG MERUGIKAN- rezeki hak Allah ,jangan kedekut.
  4. SUAMI TUNDUK PADA ISTERI/DAYUS-tetapkan pendirian wahai suami.
  5. DERHAKA TERHADAP IBU-kenang budi ibu melahirkan,hormati mereka.
  6. MENTAATI KAWAN YANG TERPESONG DARI KEBENARAN-bijaklah memilih kawan.
  7. APABILA RAMAI ANAK MEMBENCI AYAH-hakikat ayah memang tegas dan kekadang ada khilafnya tetapi baik buruk mereka tetap ayah ,maafkan mereka dan terimalah ayah seadanya,sayanginya jangan benci,lakukan semata-mata kerana Allah.
  8. PEMIMPIN DIANGKAT DARI GOLONGAN YANG RENDAH AKHLAKNYA -umpama memilih calon 'isteri' pilihlah yang beragama sebagai pemimpin rumahtangga dan mendidik pewaris,begitulah adab memilih pemimpin negara,pilihlah yang beragama agar menjamin  bahagia dunia akhirat.
  9. MEMBUAT BISING DI DALAM MASJID-masjid rumah Allah ,jaga adab dan tempat beribadat jangan bising agar yang sedang beribadat dapat khusyuk.
  10. ORANG YANG DISANJUNGI KERANA KEJAHATANNYA-sememangnya mencari bala.
  11. MINUM ARAK SECARA BERLELUASA-alkohol banyak kesan buruk dari baiknya.
  12. SEMAKIN RAMAI LELAKI MEMAKAI SUTERA-umpama lelaki cuba menukar jantina dan hukum pun memang haram,sutera khusus untuk wanita sahaja.
  13. WANITA MENARI DIKHALAYAK RAMAI DIANGGAP SEBAGAI PERKARA BIASA-hilang rasa malu.
  14. PERMAINAN MUZIK MERATA-RATA-melalaikan.
  15. UMAT AKHIR ZAMAN SEWENANGNYA MENGUTUK UMAT TERDAHULU-sedarlah tiada dahulu tiada sekarang.Hargailah pengorbanan Rasulullah Sallalahu 'alaihi wassalam.

Tawakkal .

Setiap kejadian menimpa manusia pasti ada sebab serta mempunyai hikmah

KITA selalu mendengar keluh kesah sesetengah orang yang bertanyakan kenapa agaknya suratan kehidupan mereka begitu susah untuk memperoleh kesenangan dan begitu senang pula mendakap kesusahan.

Mereka iri hati dengan keadaan orang lain yang ditakdirkan senang memperoleh kesenangan secara berterusan. Ada manusia yang hidup senang dan kaya raya, ada hidup susah dan melarat, ada dulunya senang tetapi kemudian hidup melarat.
Hakikatnya, inilah asam garam dan pancaroba kehidupan yang harus diterima dengan hati terbuka. Sebagai khalifah di muka bumi, perlulah kita membuat analisis dan muhasabah. Berfikir secara waras bahawa ketentuan Allah SWT mempunyai seribu satu sebab yang terkandung hikmah dan pengajaran.
Cuba nilai mengapa sesetengah manusia diberikan ujian terlalu hebat oleh Allah SWT? Mengapa sesetengah yang lain diberi rahmat dan rezeki yang tidak putus-putus?
Setiap sesuatu dijadikan atau ditakdirkan-Nya itu pasti ada sebab dan mempunyai hikmah. Manusia hanya perlu bersyukur jika diberikan rahmat dan rezeki yang melimpah ruah.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkannya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah an-Nahl, ayat 18)
Begitu juga sebaliknya, manusia perlu terus-menerus bersabar andai diuji dengan dugaan demi dugaan. Setiap sesuatu ketentuan perlu dihadapi dengan waras, bijak, tenang, serta berserah tanpa kompromi atau bersyarat kepada Allah SWT.
Tidak perlulah melihat dalam perspektif yang luas, lihat saja diri kita sendiri. Dalam banyak waktu, kita iri hati melihat sahabat yang nampak bahagia sepanjang masa dibanding kita tidak senang atau bahagia seperti mereka.
Ini memang amalan manusia, suka membanding-bandingkan diri dengan orang lain. Cuba lihat rakan lain yang selalu dirundung kesukaran, kesakitan, kepayahan dan duka? Bandingkan nasib mereka dengan kita.
Hanya dengan cara ini kita akan mengucap syukur Alhamdulillah. Sekurang-kurangnya kita menyedari ketentuan nasib yang lebih baik dan senang berbanding mereka. Hakikatnya, manusia sukar untuk merasa puas.
Oleh itu, sehebat mana ujian yang dihadapi hendaklah reda, bersyukur dan bertawakal kepada-Nya. Giatkan usaha dan berdoa supaya Allah memberikan petunjuk dan mengurniakan keadaan lebih baik daripada sebelum ini.
Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Dan sesungguhnya kami akan berikan cubaan kepada kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang yang sabar iaitu orang yang apabila ditimpa musibah mereka mengucapkan, Innalillahi Wainna Ilaihi Rajiun, maka itulah mendapat berkat dan rahmat daripada Tuhannya dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk.” (Surah al-Baqarah, ayat 155-157)
Akan tiba masanya, kalau tidak di dunia, Insyaallah di akhirat kelak, terbit sinar kebahagiaan dan rahmat-Nya menerangi kehidupan, berkat kesabaran serta keimanan menempuhi ujian demi ujian.
Perlu diingat, sebanyak mana harta kemewahan dan kesenangan dianugerah Allah hendaklah disyukuri. Perlu juga diyakini segala nikmat diperoleh dengan izin Allah SWT, dan dengan kehendak Allah juga, boleh hilang dalam sekelip mata.
Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan ‘kami telah beriman’ sedangkan mereka belum lagi diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah SWT mengetahui orang yang benar dan dan orang yang dusta.” (Surah al-Ankabut, ayat 2-3)
Ingatlah, setiap apa yang kita lakukan, baik mahupun tidak, akan tetap dihitung dan diberi balasan sewajarnya oleh Allah SWT.
Firman Allah yang bermaksud:
“Sesiapa yang mengerjakan kebaikan seberat zarah, nescaya dia akan melihat (balasannya), dan sesiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarah, nescaya dia akan melihat (balasannya) pula.” (Surah al-Zalzalah, ayat 7-8)
Untuk itu, janganlah kita mudah mengeluh apabila berdepan dugaan hingga mudah syaitan menusuk jarum kebencian terhadap takdir Allah SWT. Kita menjadi lupa kepada Allah serta lupa kekuasaan dan pembalasan-Nya.
Janganlah kita menjadi seperti kaduk naik junjung atau luncai yang terjun dengan labu-labunya sehingga dikatakan sebagai orang yang ‘kufur nikmat’.

HIPOKRIT bertudung ?

Walaupun isu ni tak de kaitan dengan saya(pemilik blog),cuma nak bagi renungan dan ingatan pada wanita di luar sana . Entry ini saya copy dari sebuah group di laam sosial Facebook. Harap kaum wanita sedar akan tanggungjawab bertudung itu sendiri walaupun ikhlas atau tidak . 

HIPOKRIT BERTUDUNG???

Kategori Soal Jawab Agama - Fiqh Nisa'


Assalamualaikum.. disini saya ingin berkongsi kisah yang saya baca dari majalah ANIS dengan sahabat sekalian. Sebenarnya, kisah ini amat dekat dengan kehidupan kita. Sering kali kita terdengar rakan- rakan kita mempersoalkan soalan yg hampir sama dengan kisah ini. Mungkin kita tidak sedar masalah yang berlaku di sekeliling kita, atau mungkin soalan yang ditanya masih belum terungkai jawapannya. Diharap sahabat sekalian dapat meluangkan masa untuk membacanya. Bagi wanita, bolehlah dijadikan iktibar dan mengambil ilmu darinya agar dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian sebagai seorang wanita islam. Manakala bagi lelaki pula, ambillah ilmu ini buat bekalan masa hadapan, untuk mengajar dan membimbing suri hati dan puteri2 anda agar menjadi muslimah sejati.  

" Untuk pengetahuan ustaz, ibu telah menyuruh sy memakai tudung ketika berumur 13 thn. Sy hanya menurut katanya kerana bimbang dimarahi. Walaupun begitu, sekarang saya tidak lekat memakai tudung. Ini diketahui olh ibu & dia hnya mampu membebel & menasihati sy. Sy hnya memakai tdg ke tempat kerja sj krn tindakan undang2 akan dikenakan sekiranya pekerja tidak memakai tudung. Sy tahu hukum tidak menutup aurat, ttpi buat wktu skrg, hati saya tidak terbuka lagi untuk terus menutup aurat.( rambut & leher). Cara pemakaian saya tidak seperti rakan2 yg menutup aurat. Mereka bertudung tetapi pemakaian tidak melambangkan imej mereka. Baju dan seluar ketat dan menampakkan susuk tubuh. Bagi yg memakai bj kurung, ada yg dr kain yg nipis & jrg. Ada yg tidak memakai seluar ttpi memakai skirt panjang. Namun ketat dan menampakkan garis pakaian dalam yg dipakai. Tudung yang dipakai pula tidak menutupi dada. Lelaki2 yg memandang tidak berkelip. Ada juga rakan yg betul2 menutup aurat tetapi kelakuan dan perangai mereka lbh teruk dari yg tak memakai tudung. Tidak menunaikan solat, panjang tangan, mengumpat, melayan lelaki yg bkn  mahram, pengotor  dan pelbagai karenah lg. Walaupun sy x memakai tudung, sy mnjaga solat, pemakaian dan tingkah laku.  Kawan2 ada menyuruh sy supaya terus memakai tudung, ttp tidak mahu menjadi hipokrit. Sy mahu berubah kerana sy sendiri ingin berubah. Sy mahu melakukannya dengan ikhlas, bukan kerana disuruh. Sy tahu hari itu akan tiba, tetapi bukan sekarang. Semoga Allah membuka hati sy untuk terus memakai tudung."  

SOALAN 1)   Isu tidak mahu bertudung (menutup aurat ) tanpa ikhlas kerana tidak mahu hipokrit serta tidak mahu berubah kerana disuruh.

 JAWAPAN sebenarnya isu ini telah banyak disentuh oleh pelbagai pihak. perlu difahami bahawa Allah dan Rasul mengarahkan seluruh wanita muslimah untuk menutup aurat dan bukan hanya bertudung. Justeru, sama ada seseorang itu ikhlas @  tidak, suka @ x, di suruh oleh seseorg lain @ terbit dari hatinya sendiri , dia ttp wajib di sisi Allah untuk melaksanakan kewajipan itu. Sebagaimana jika ada pemandu dr ngara luar yg menetap di United Kingdom (UK), dia akan terpaksa mengubah cara pemanduannya kerana hemah pemandu di UK amat tinggi, sesiapa sj yg krg berhemah akan segera mendapat teguran pemandu lain, malah adakalanya pemandu lain akan segera menelefon polis @ mencatat nombor plat kereta untuk diadukan kepada polis. Atas sebab itu, pemandu yg asalnya ‘brutal’ di negaranya terpaksa berubah sikap di UK.

Tidak kira sama ada berubah kerana hipokrit,terpaksa, tidak ikhlas  atau apa sj sbb luaran. Hakikatnya dia mesti berubah kerana itu  adalah sistem peraturannya. Mengabaikan akan membawa mudarat kepada diri sendiri dan pemandu lain.  Sama seperti menutup aurat dan bertudung, itu adalah peraturan oleh agama Islam, mengabaikannya akan membawa mudarat spiritual kepada diri sendiri dan org lain kerana (setiap lelaki yg melihat aurat wanita bukan mahram, akan berdosa dan dosanya akan di kongsi bersama oleh wanita tersebut)!!

Justeru, hipokrit tidak boleh sama sekali menjadi penghalang untuk mengerjakan semua kewajipan agama, termasuk menutup aurat. Itu adalah arahan Allah dan hak Allah untuk menguji hamba-Nya. Begitu juga mendirikan solat, membayar zakat, puasa dan semua arahan dan larangan serta larangan islam yg lain, sama ada seseorang itu ikhlas @ tidak, terpaksa @ tidak. Kewajipan untuk melakukan semua arahan wajib dan menjauhi larangan yang diharam tetap tertanggung di atas bahunya, walaupun dia tidak ikhlas atau masih gagal mencapai tahap ikhlas. Apa yg perlu diusahakan adalah terus menerus berusaha memperoleh ikhlas semasa melaksanakan perintah dan menjauhi larangan itu. Itu blh dianggap sbg tahap kedua kesempurnaan ibadah. Tahap pertama adalah mesti melaksanakn tuntutan Islam.

 DOSA DUA KALI
Perlu diingat jika seseorg menutup aurat dan menunaikan solat secara ikhlas atau separa ikhlas , maka dia akan beroleh ganjaran sekadar keikhlasannya. Namun tanggungjawab fizikal yang diwajibkan oleh agama dikira sudah terlaksana secara zahirnya. Atau kata lainnya, tatkala itu dia hanya BERDOSA SEKALI iaitu tidak melaksanakan secara ikhlas, tetapi dia terhindar dari dosa tidak mengerjakan yg wajib ke atasnya secara zahir.   Namun jika dia degil dan tidak menutup aurat, tidak juga solat atas alasan tidak ikhlas, tidak mahu hipokrit dan sebagainya, tindakan itu menjadikannya BERDOSA di sisi Allah secara fizikal dan juga spiritual, atau dia BERDOSA DUA KALI.

Contohnya seperti apabila ada mata lelaki bukan mahram yg melihat. Ketika itu dosa bukan hanya dua kali tetapi sebanyak mata lelaki yg melihat!!! Walaubagaimanapun, bagi mereka yg x ikhlas tadi, sekurang- kurangnya dia sudah selamat dari cambahan dosa dari mata lelaki. Dosa tahap pertama dan kedua sekaligus, malah lebih teruk apabila dosa tahap pertama sangat mudah bercambah apabila ia berjangkit kepada orang lain.

Oleh itu, ‘ingin berubah hasil hati sendiri’, ‘tidak ikhlas’, dan ‘tidak mahu hipokrit’ itu semua hanya bisikan syaitan yg ingin menyesatkan hamba Allah agar terus menerus menjauhi kewajipannya. Sedarlah agar jangan lagi terpedaya, ingatlah berterusan dalam dosa sedang mengetahui hukumannya akan terus menerus menambah kemurkaan Allah SWT dan akan menjadikan diri sama sekali TIDAK MAMPU berubah pada suatu hari sebagaimana diharapkan.
WALLAHU'alam..

Iman Semut vs Iman Manusia

Iman Semut
Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satu peristiwa, apabila Nabi Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di atas batu; lantas Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah-tengah padang pasir yang tandus
Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut: “Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu”.
Semut pun menjawab: “Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di padang pasir yang tandus ini ada rezeki untuk ku”.
Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya: “Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau makan dalam sebulan?”
Jawab semut: “Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan”. Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: “Kalau kamu makan hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong”.
Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas, dia angkat semut itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabi ambil gandum sebiji, dibubuh dalam bekas dan tutup bekas itu.
Kemudian Nabi tinggal semut didalam bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan. Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut,
lantas Nabi Allah Sulaiman menemplak semut: “Kamu rupanya berbohong pada aku!.Bulan lalu kamu kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan tapi kamu makan setengah”.
Jawab semut: “Aku tidak berbohong, aku tidak berbohong, kalau aku ada di atas batu aku pasti makan apapun sehingga banyaknya sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana makanan itu aku cari sendiri dan rezeki itu datangnya daripada Allah dan Allah tidak pernah lupa padaku. Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup, rezeki aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebab itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan dua bulan. Aku takut kamu lupa”.
Itulah iman semut……… :)

Iman Manusia
 Di zaman Imam Suffian, ada seorang hamba Allah yang kerjanya mengorek kubur orang mati. Kerja korek kubur orang mati bukan kerja orang ganjil. Bila ada orang mati, mayat terpaksa ditanam, oleh itu kubur perlu digali dulu.
Tetapi yang ganjil mengenai hamba Allah ini ialah dia tidak gali kubur untuk tanam mayat. Sebaliknya apabila orang mati sudah ditanam, waris sudah lama balik kerumah dan Munkar Nakir sudah menyoal, barulah penggali ini datang ke kubur untuk korek balik.
Dia nak tengok macam mana rupa mayat setelah di INTERVIEW oleh Munkar Nankir. Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3 kubur, 10 kubur, 50 kubur sampai 100 kubur.
Lepas itu, penggali pergi kepada Imam Suffian dan bertanya kepadanya: “Ya Imam, kenapakah daripada 100kubur orang Islam yang aku gali, dua sahaja yang mana mayat di dalamnya masih berhadap kiblat. Yang 98 lagi sudah beralih ke belakang?”.
Jawab Imam Suffian:“Diakhir zaman hanya 2 dari 100 umat Islam yang percaya rezeki itu di tangan Allah. 98 orang lagi tidak percaya bahawa rezeki di tangan Tuhan”.
Itulah sebabnya apabila umat Islam tertekan dengan SOGOKAN duit yang banyak, biasanya, iman dia akan beralih.
Nyatalah iman semut lebih kuat dari iman manusia.
Kata Saidina Ali: “ILMU ITU LEBIH BAIK DARIPADA HARTA”. “ILMU MENJAGA ENGKAU DAN ENGKAU MENJAGA HARTA”. “ILMU MENJADI HAKIM, HARTA DIHAKIMKAN”. “HARTA BERKURANGAN APABILA DIBELANJAKAN DAN ILMU BERTAMBAH APABILA DIBELANJAKAN”.

Mencari keredhaan Allah itu lebih utama dari memenangi hati pemimpin dan menggembirakan orang-orang munafik.
“Seseorang yang tidak ada sebahagian Al-Quran di dalam hatinya adalah seumpama rumah yang ditinggal kosong”
Semoga kita bisa mengambil hikmah dari cerita diatas…. Amin..

Adab Berzikir

Allah telah berfirman maksudnya, ” Maka ingatlah kepadaku, nescaya AKU ingat padamu,” “Sesungguhnya dengan berzikir kepada Allah SWT dapat menenangkan hati”.
Antara adab berzikir ialah:-
  1. Berzikir dapat dilakukan dengan lidah atau hati sahaja,tetapi yang sebaik-baiknya berlaku serentak di antara hati dengan lidah.
  2. Sebaik-baik tempat berzikir ialah di tempat lapang dan bersih,digalakkan berzikir di  surau-surau, atau masjid- masjid dan di tempat-tempat lain yang bersih dan terhormat.
  3. Berzikir hendaklah dengan ada kesedaran hati,menyedari dan memahami apa yang diucapkan.Berzikir dengan penuh perhatian dan kemesraan terhadap ucapan itu, dengan itu ucapan berzikir hendaklah perlahan dan tidak cepat.
  4. Taubat, yang hakikatnya adalah meninggalkan semua perkara yang tidak berfaedah bagi dirinya, baik yang berupa ucapan, perbuatan, atau keinginan.
  5. Mandi dan atau  wudhuk.
  6. Diam dan tenang. Hal ini dilakukan agar di dalam zikir nanti dia dapat memperoleh shidq, artinya hatinya dapat terpusat pada bacaan Allah yang kemudian dibarengi dengan lisannya yang mengucapkan Lailaaha illallah.Menyaksikan dengan hatinya ketika sedang melaksanakan dzikir  terhadap himmah syaikh atau guru mursyidnya.
  7. Mengharumkan tempatnya untuk berzikir dengan bau wangian, demikian pula dengan pakaian di badannya.
  8. Memakai pakaian yang halal dan suci.
  9. Ikhlas, iaitu membersihkan amal dari segala ketercampuran.
  10. Menghadirkan makna  zikir di dalam hatinya.
  11. Mengosongkan hati dari segala apapun selain Allah  dengan La ilaaha illallah , agar pengaruh kata “illallah” terhujam di dalam hati  dan menjalar ke seluruh anggota tubuh.
  12. Bersikap tenang ketika telah diam (dari zikirnya), khusyu’ dan menghadirkan hatinya untuk menunggu waridudz-zikir.
  13. Menyebut lafaz zikir dengan betul serta memahami maksudnya.
  14. Berzikir dlm keadaan bersih dan suci drp hadas.
  15. Berzikir dengan lafaz –lafaz yang terdapat dalam nas dan al-Quran.
  16. Merasa Kehebatan kekuasaan dan keagungan Allah SWT.
  17. Tidak berzikir semasa Qada Hajat.
  18. Perbanyakkan zikir dalam suasana genting.
  19. Menggunakan suara yang perlahan.
Sebab perlu beradab ketika berzikir.
  1. Tidak menggangu ketenteraman orang lain
  2. Untuk mencapai kesempurnaan dalam ibadat
  3. Selaras dengan Sunnah Rasulullah SAW
  4. Supaya zikir diterima Allah SWT
  5. Selaras dengan Sunnah Rasulullah SAW
  6. Berdisiplin dalam menunaikan ibadat

tittering :D

twitter 

sape ade ???

still new :D

follow me k :)

Mulanya Cinta

Tiada sesiapa dapat melupa

Perasaan cinta pertama
Akan ku ingat selama-lama
Saat pertama jatuh cinta



Kasih Sayang
Senyum mesra bersama
Gurau senda pujuk rayumu
Pasti ku ingati



Apapun juga akhirnya
Aku kan tetap
Mengingatimu dengan setia
Walaupun kau akan pergi
Pasti ku ingati gelora cinta
Kali pertama 

n o t h i n g

nothing to do
just
staring the wall

but

nothing happen

cuti sekrang pun tak tahu nak buat apa 
haish 
-.-"
Aku meminta pada yang ada
Aku merindu pada yang kasih
Aku merayu padamu yang sudi... merinduku 
:(
kenape perkara ni mesti berlaku ?
tak bolehkah nak bahagia ? 
T_T