persepsi|AFIQ : renungan untuk aku dan kamu

*gambar menceritakan segala galanya*

Bak kata Matlutfhi , tak semestinya orang yang tak menutup aurat tu jahat dan orang yang menutup aurat tu baik. Memang lah tak menutup aurat merupakan satu kesalahan di sisi islam. Tapi, haruskah kita mengadili orang yang tak menutup aurat tu semua jahat, dan orang yang menutup aurat tu semuanya baik. 

But when i think again, kalau baik, kenapa tak tutup aurat? Individu yang baik kan individu yang melaksanakan perintah Allah dan meninggalkan segala larangannya. Salahkah menutup aurat tu ? Bukankah hikmah menutup aurat lebih banyak berbanding tak menutup aurat ?*ada ke hikamah tak menutup aurat?*

Bila kita terima sesuatu nasihat, apa yang kita perlu buat ialah terima nasihat tu dengan hati yang terbuka dan cuba untuk mengikuti nasihat yang diberi. Perkara yang kita tak perlu buat bila terima nasihat ialah mempertikaikan orang yang memberi nasihat tu. Tujuan orang tu baik. Nak mengingatkan kita tentang sesuatu perkara tu, jauhkan kita dari azab api neraka. Tapi kenapa kita sering berkata " Alah, kau tu macam perfect sangat nak nasihat aku! " . 

Tujuan kita menasihati itu adalah dakwah yang wajib kita lakukan sebagai umat Islam . Menasihati antara satu sama lain tu perlu. Nasihat yang diberi tu jadikanlah teladan untuk orang yang dituju dan diri kita sendiri. 

What the best solution is laksanakan perintah Allah dan meninggalkan segala larangannya :)

2 comments:

Aimi Ismon said...

afiq, yupe. aku stuju.
tapi orang sekarang suka terima nasihat bila dah terang2 nmpak penasihat itu lagi baik dari dia. kalau orang yang bagi nasihat tu tidak sesempurna mana, mesti dikutuk. itulah mentaliti orang sekarang. sukar terima nasiht.

Muhammad Afiq Abdul Rashid said...

betul tu betul. i cant help with this people. fikiran terlalu cetek. rather than kutuk orang tu, bek diam saja. fikirkan nasihat tu. kalau baik ikut. kalau kureng, tinggalkan. the end.