persepsi|AFIQ : remaja.muda.cuba

Assalamualaikum :)


tinggal beberapa hari saja lagi untuk meninggalkan Puncak Alam dan pulang ke rumah sempena cuti mid term :) *kbatak


Aha! now, post kali ini aku mengenai jiwa remaja. 


Remaja. saat di mana kita akan kenang ketika kita tua nanti. saat di mana kawan kawan kita masih dekat dengan kita. saat di mana kiat ingin mencuba perkara yang baru. saat di mana ingin mengenali alam dewasa. saat di mana kita berharap kita akan kekal sebagai remaja.


Remaja. orang kata kalau tak buat sesuatu yang baru tika zaman remaja kau merupakan seorang yang loser. tak merokok , kau loser. tak hisap shisha , kau loser. tak keluar malam, kau loser. ikut cakap mak, kau loser. tolong mak kat rumah, kau loser.  apa yang bertentang dengan jiwa remaja akan di anggap sebagai loser. most of us will say that. 


Cinta, lagilah banyak pengalamnnya tika zaman remaja.saat kita berIM dengan si dia. saat kita berSkype dengan si dia. saat kita balas tweet si dia. saat kita balas sms dia. saat kita date dengan si dia. saat kita wish good nite kat si dia.semua yang kita lakukan bersama si dia. bercinta itu boleh tapi jangan lupa tanggungjawab kita kepada Allah dan ingat larangan Allah. bercinta menggunakan hati kita bukan dengan tubuh kita. melakukan sesuatu yang melampaui batas ketika bercinta tidak membuktikan tanda cinta antara korang.


bagi aku, zaman remaja ni adalah zaman mengenali dunia baru, mencuba benda baharu tetapi tidak melampaui batas. zaman remaja kita memang mudah terpengaruh dengan kawan. kawan hisap rokok, kita pon try nak hisap rokok. kawan buat itu buat ini kita pon ikut. kawan ponteng sekolah, kita follow dari belakang. 


zaman remaja ini kita yang pilih kita nak ikut jalan yang mana. zaman menuju ke arah kebenaran atau jalan yang menuju ke arah kebinasaan dan menyebabkan kiat menyesal sepanjang hayat kita. 


kawan pada zaman remaja amat penting. pemilihan kawan lebih penting. kalau kita seorang yang mudah terpengaruh, pilihlah kawan yang elok. kawan yang boleh membimbing kita. kawan yang kita boleh harapkan. kawan yang akan membantu kita tika senang atau susah.


tapi, semua itu bergantung kepada apa yang kau mahukan pada zaman remaja kau. sesungguhnya semua remaja mahukan zaman remaja yang penuh ceria dan seronok. semua itu boleh, tapi jangan melampaui batas. Ingat batas batas  agama. 


*shisha tu hanya buang masa dan buang duit.hilangkan stress? ada cara yang lebih baik untuk hilangkan stress. maaf kawan , if post ini ada buat kau terasa dan aku menyakitkan hati kau :) aku hanya mahu yang terbaik untuk kawan ku . 

0 comments: